Monday, September 6, 2010

Merah vs Biru

Memdangkan saya telah pun bertukar kerja, terpaksa lah saya menyusun-atur semula perihal kewangan. Gaji dah tak macam dulu, terpaksalah, nanti takut-takut tak sempat saya nak meminang anak tok kampong tahun depan.


Bende yang pertama saya buat adalah menukar network jalur lebar dan telefon bimbit. Sebelum ni, semua yang saya guna adalah warna merah. Merah menyala, begitu lah juga mata saya ketika membayar bil setiap akhir bulan... merah berair-air. Kebiasaannya hampir mencecah RM300. Saya ni bukan lah suka bergayut pun, tapi sampai macam tu sekali, tak ke haru. Jadi saya bertukar ke warna biru. Owh, takde la muka saya jadi biru lepas tu untuk bayar bil, masih coklat... Syukur bil telefon bimbit kini paling tinggi pun hanya mencecah RM60. Jalur lebar pun saya tukar. Bila fikir-fikir, ada jalur lebar boleh ada speed sampai 1MB pun tak ada lah bagus sangat pun, rumah saya bukan lah tepi pencawang, jadi kelajuannya lebih kurang yang 500kb. Jadi lebih baik guna yang lebih rendah kelajuannya, lebih murah, lebih kurang je pun speed dia. Tiap-tiap bulan pun cuma bayar RM68 fix aje. Jadi jumlah sekarang cuma bayar RM118 maximum je untuk network telefon dan jalur lebar.

Jadi boleh la baki RM200 yang tiap-tiap bulan guna disimpan untuk masuk meminang ;-)

Pengajaran post ini, janganlah terpedaya sangat dengan nilai-nilai nombor di atas papan iklan. Sendiri cuba sendiri tahu.

Warna apa pun network tu, masing-masing ada kelebihan sendiri... Tepuk dada, tanya selera...
(hebatkan Bahasa Melayu saya)

2 comments:

REEFapfy said...

gile tahap BANGGA gile baca bahasa melayu jep. series BANGGA. hahaha

Jaffrey said...

a ah, aku pon rasa sangat bangga.
wah, hebatnye aku..

Post a Comment