Friday, March 14, 2008

We never forget...


Last week I went to the library and I found this poster. "Tayangan Spiderman". Interesting eh to get to watch a movie in a library [terasa macam tengok kat wayang je]. Even I didn't go to that show, I feel that watching a movie is part of a learning process in mastering English, and at the same time, we could enjoy ourselves. Really. We did that back then when I was in secondary school where my english teacher, Pn. Cheang will take us to the library and watch a movie, and later she would give us some questions on that movie. Not only we could learn on understanding the language, but as well as speaking with the correct pronounciation.

We know that Science and Mathematics' teaching format in the secondary school has been changed to English, and now they are considering to change it back to Bahasa Malaysia, or is it Bahasa Melayu? Come on... we are not Japanese where people outside need our knowledge, instead we need theirs. When entering the university, I feel that it was easier for me to write the reports in English since all the terms used are in English, in fact, all the references we have are almost 100% in English. When we do that, that doesn't mean that we're not protecting the culture or the language. We used Bahasa Malaysia since we were born, and we still speak in Malay in our daily life, how can we forget? There are other actions that can be done to apply the culture, example, the officials can wear Baju Melayu to the parliement instead of suit? Kan kan? But we should never get over reacted on the language, when we need the knowledge from the outside to go further, and the same time, we still have our main language in our daily conversation with each Malaysians. And from that, I conclude that I really believe that studying Science and Mathematics in English is really a big advantage for the youngsters. [mcm debat]

p.s. Cik Reef kata saya tak guna Bahasa Melayu dalam blog. Bukan saya tidak patriotik atau tiada perasaan Melayu, tetapi saya ingin bercerita lebih global kerana sebahagian daripada keluarga saya tidak boleh memahami bahasa ibunda kita ini, jadi saya menggunakan Bahasa Inggeris. Lagipun, Bahasa Inggeris saya kurang elok, jadi disini dapatlah saya meningkatkan prestasi bahasa inggeris saya dari semasa ke semasa. [harap-harap tak ada masalah tatabahasa dalam ayat ni].


Cik Fatin, Reef dan Mun ke Cameron hari tu dan mereka beri saya strawberry dan carrot. Strawberry sangat sedap, tetapi aneh apabila Para kata dia tak makan strawberry... Tapi carrot tu saya tatau nak buat apa. Tapi lawa... Terima kasih!

12 comments:

nananane said...

100% agree.

How can we forget. How could we? Kill me if I say I can't speak Malay no more.

Langsung tak bermaksud nak mengenepikan Bahasa sendiri bila saya gunakan Bahasa Inggeris. Saya sayang Bahasa Malaysia juga.

REEFapfy said...

alah saye cakap saja..sebb yelah kamu sebuk kate kamu melayu sejati.tapi saye suke je kamu cakap BI.rase macam berkenalan dgn orang puteh pulak
haha

p/s= nway carrot itu adalah pemberian cik faten. tapi saye tumpang sekaki kasik kamu. ngee :D

REEFapfy said...

lagi satu lupe nak tanye
family kamu cakap bahasa aper?

p/s= bukan melayulah kamu!!

Alin Yussuff said...

oh.

if u think blogging is one means of improving your english, go ahead. jangan malu jangan segan. dicipline yourself, write in proper english.

oh now i sounded like a teacher. chis.

anyway, i would prefer to learn science and math in english. tak delah result spmku sucks cam dulu. hahaha.

Anonymous said...

hahhahha.carrot tuh cute sbb tuh beli~
hehhe.lagipon carrot bley makan la.
x pon bley tanam blakang blok~
hahahahaha.
[en para nih mmg pelik~]

Jaffrey said...

nanana-ne
betul-betul, then i'll kill you if u ever say that. haha. we love bahasa malaysia aight~

reef:
keluarga saya cakap bahasa melayu/malaysia. tapi maybe ade certain2 word yang tak digunakan. keluarga belah mak saya cakap english, dan juga kebanyakkan sepupu saya di singapura. harap maklum. eh. saya melayu!

cikgu fazlin:
baik, terima kasih cikgu atas motivasi mu. tapi betul laa, bile pikir balik apesal dulu tak tau nak jawab science kan? haha... kalo repeat spm mesti dapat 11A1. haha...

ciktuafatin:
mana ada orang makan carrot mentah2, ingat orang nih bugs bunny ke? haha~

Anonymous said...

aik.musykil betul~
ada la org makan carrot mentah.
ramai org pon makan~
lalalalla~

burberry said...

strawberri th masam.
saya tidak suka benda masam~

burberry said...

erhm, apapun org nk ckp saya tak kisah. saya rs sains dan matematik patut dimelayukan.

kita bukan hendak mengeksport pengetahuan kita ke dunia luar. kita meminjam ilmu dari luar untuk warga kita. bkn masalah pun rasanya.

waktu perkembangan tamadun islam, dimana ramai ilmuan islam menulis karya, sebelum dibawa ke barat.
dan jelas org barat waktu itu tidak pun menerapkan konsep sains dan matematik dalam bahasa arab~

sekian,hehe

Jaffrey said...

tapi

ketika keadaan yang masih belum mengenal globalisasi, semuanya masih mentah. tapi sekarang, kita menjual hasil.

saya rasa, komunikasi itu penting, maka dengan kebolehan bukan sahaja dalam bahasa melayu, tapi ada juga penerapan bahasa inggeris, kita boleh pergi lebih jauh, daripada tahu satu bahasa sahaja. keyakinan dalam bahasa inggeris patut ditanam dari kecil.

sekian juga. hehe~

burberry said...

kalau komunikasi, keyakinan terhadap bahasa inggeris itu yang ingin diterapkan, maka seharusnya cara pengajaran bahasa inggeris itu sendiri yang harus diperkasakan. bkn menggunakan subjek lain bagi mengatasi kelemahan subjek lain.

kalau begitu, dlm usaha untuk membolehkan semua rakyat malaysia membaca dan menulis jawi, haruskan sains dan matematik dalam jawi?

sekian, sekali lg

Jaffrey said...

dengan adanya matematik dan sains dalam bahasa inggeris, kite menggalakkan mereka membaca dalam pada masa yang sama. jadi, dalam pada proses itu, maka banyak perkataan dan ayat yang akan dipelajari berbanding hanya fokus kepada mata pelajaran bahasa inggeris semata-mata.

selain itu, mata-mata pelajaran masih lagi dalam bahasa melayu. tiada kerugian di situ.

sekian juga sekal lagi.

Post a Comment