Saturday, October 11, 2008

Nilai sebuah perkataan


Tahu tak perkataan apa paling mahal kat dunia ni?
"Sorry...."
Dulu perkataan tu tak pernah wujud dalam kamus hidup saya. Sama ada diungkapkan sendiri perkataan tu, atau menerimanya daripada orang lain, tak pernah pun dibuat secara ikhlas. Mungkin ada jugak disebut masa "Maaf zahir batin" dalam kad-kad raya, tapi sangatlah berbeza perasaan itu.


Tapi mujur ada seseorang yang mengajar saya erti kemaafan itu. Perkataan 'maaf' itu mula menjadi satu tabiat, dengan lebih ikhlas I would say... Dia kata, tak pernah rugi apa pun kalau kita yang mintak maaf. Memang betul, dan sejak itu, saya mula mengenal erti 'kalah' ataupun 'mengalah'... Even kadang-kadang saya rasa saya betul, tapi tetap rasa saya perlu minta maaf.

Tapi lama-lama, bila 'maaf' itu menjadi rutin biasa, nilai perkataan tu macam dah tak ada. Saya pun macam dah penat nak mengalah dah. Selalu jugak tanya kat diri sendiri, kenapa mesti saya yang mengalah bila obviously saya betul? Bukan nak rasa ego, kalau saya rasa saya salah, saya mintak maaf lah, tapi bila dah orang lain buat salah, kenapa perlu saya?

Memang tak rugi apa bila meminta maaf... Tapi tak rugi kah perkataan itu bila nilai perkataan tu bagaikan tiada bagi sesetengah orang?

Selamat hari raya aidilfitri, maaf zahir batin.

1 comments:

Shafiqah Shaid said...

Bak kata Elton John, "sorry seems to be the hardest word".

Hehehe.

Post a Comment